zondag 5 juni 2011

Handel: Een rechte snelle weg of een weg door een mooi natuurgebied

Voor de denkers:

Vandaag vroeg ik me af welke weg de beste weg is om te bewandelen, zakelijk gezien! Veelal is het belangrijk om als importeur het assortiment zo klein mogelijk te houden. Dit is overzichtelijk en goed beheersbaar qua kwaliteit en de zekerheid geen fouten in de orders te krijgen. De klant zal overigens eeuwig blijven vragen of een stoel ook in het rood, geel, groen of paars kan. Moet je dit dan accepteren bij afname van 10 stuks, of 50 stuks, of per container? Waar ligt de grens en is er een grens?

Ik moest denken aan een rechte snelle weg, de N weg. Of een leuke attractieve weg door het bos. Op de N weg kun je snelheid maken en is het maken van fouten zo goed als uitgesloten. Je rijdt met z'n allen tegen de 100 en ziet de hectometerpaaltjes in de buitenspiegel voorbij razen.

De attractieve weg zorgt voor opwinding, achter iedere bocht een andere koers, een ander uitzicht en het houd je scherp. Daarbij is uiterste concentratie vereist. Iedere vorm van concentratieverlies kan leiden tot een opgeluk en die zitting nog steeds in een klein hoekje.

De gemiddelde klant (bijrijder) zal kiezen voor de weg door het bos, de gemiddelde chauffeur zal kiezen voor de N weg want die brengt de auto zo snel mogelijk thuis. Hoe breng je hier zakelijk gezien een balans in?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten